Saturday, June 14, 2014

Future

Assalamualaikum . Ada org tak ? hah ! yg tgah bca tu la . jwblah salam sya . hikhik . 😊😊😊

So now , i wanna talk about ' F U T U R E ' . Saya ada bca blog my schoolmate . And sya pun terpikir . What will happen with my future ? Im always thinking about that . Im in dilemma . πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜” 

When i was in secondary sch , i wanna be a dentist . A Pediatric Dentist . I got inspiration from one of our dentist who works at my sch . While he was buat smthing2 kat gg sya , dea story mory ngan sya about his job . So , dri sna la i really wants to be a dentist . Dulu , berharap sgt dpat further my studies at overseas . Sambung belajar and take a dentistry course . In my UPU's , Sya lebih mengutamakan Course Dentistry . But when the UPU's result was announced , I didn't got any dentistry course . But i got Science and technology course at Usim . But its ok , Mungkin tu rezeki sya, Allah tau mana yg terbaik tuk hambanya. But im still have a chance to ambik dentistry course in my degree. In this 2 sem of tamhidi, i need to get 3.0 ++ and get band 4 ++ for my muet . So then , i can apply that Dentistry Faculty . 

But now , minat sya berubah . See ? nmpak tak ? I really wanna to be a Teacher . Dulu , sya apply ipg because of my dad and mum . They wanna me to be  a teacher . Ambik msa juga untk sya mminati bidang ni , Sya pegi ujian ukcg ari tu pun , sya jwb dengan sambil lewa jer , and really unexpected apabila sya lulus ujian tu . Wah , alhamdulillah . Bermula dari situ , Minat dlm bidang pendidikan ni smakin memekar dlm jiwa , cewahh . Fikir punya fikir . Finally , rsa minat mau jdi guru tu mndalam . Saya berusaha untuk iv . and now , im waiting for the result . I hope i will berjaya and lulus iv tu . Ya Allah , Berikanlah aku tempat d ipg ya Allah . Aminnn . 

Penantian itu satu penyiksaan . cehh . tak delahh . main2 jer 😁. Sya tak sbar nak tau result but sya berdebar . Jikalau sya tak dpt ? klau sya dpt , Alhamdulillah . May Allah ease everything . Amin . Doa dan doa tak pernah putus . Semoga Allah will answer my du'a. aminn. . Dor thise yg kat luar sna tu yg tgh tggu ipg tu , doakn kejayaan kita bersama k. But if im not terplih for that ipg , I need to redha . Allah knows the best for me . There's a reason only Allah knows the reason . So keep praying and praying . 

                         
                                                       Be a dentist ?? Or ..............

                                             
                                                                    A teacher ? 

I will choose to be a teacher . Semoga Allah memudahkan perjalanan sya untk ke bidang ini . InsyaAllah . Aminnn . Guru adalah satu pekerjaan yang sgt mulia .  Kerjaya ini menjadikan manusia itu ada jiwa dan ilmu. Semua  pekerja samada dari  pemimpin hingga orang  bawahan  yang ada di dunia bermula dengan didikan seorang guru. Betapa tinggi tarafnya kerjaya ini. Lagipun , kat ipg smua kerajaan dah bagi . Elaun and so on . Niat sya baik sebab sya tak nak susahkan kedua ibu bpa sya . Tu jer . I love both of them . Kepada yg tengah bca tu , doakn sya ek and kwn2 yg lain . Aminnn ... 

Apabila kita suka MEMBERI & BERKONGSI sesuatu ILMU yang BERMANFAAT kerana ALLAH, kita akan sentiasa mendapat pahala yang berterusan. Insya Allah!

1 comment: